Leren schrijven

Is jouw kind bezig met het leren schrijven? Schrijft jouw dochter al krabbels? In groep 3 leert jouw kind echt schrijven. Een goed ontwikkelde fijne motoriek is hiervoor de de basis. Download de handige werkboekjes voor het leren schrijven.

Voordelen SEN Support

    • Deskundige hulp bij het leren schrijven
    • Individuele begeleiding
    • Doelgericht plan van aanpak
    • Doelgerichte schrijfoefeningen
    • Leuke schrijfoefeningen

De schrijfontwikkeling van jouw kind

De schrijfontwikkeling van het leren schrijven verloopt in fases. Voor het leren schrijven is het doorlopen van alle fases een must. De motorische ontwikkeling verloopt van grof naar fijn. Om te bepalen of jouw kind links-of rechtshandig is moeten voldoende bewegingservaring zijn opgedaan. Kinderen zijn soms te snel éénhandig, rechts of links en hebben niet genoeg met twee handen gewerkt.”

De leren schrijven fases

Asymmetrische fase: 0 – 3 jaar
Symmetrische fase: 3 – 6 jaar
Lateralisatiefase: 6 – 8 jaar (ontwikkeling van de voorkeurshand)
Dominantiefase: 8 – 12 jaar

De asymmetrische fase:

Jouw peuter leert spelenderwijs en ontdekt de wereld met hoofd, handen, voeten en gebruikt daarvoor al zijn zintuigen.

De symmetrische fase:

De Symmetrische fase kenmerkt zich door het meebewegen van de niet functionele lichaamszijde in spiegelbeeld; er zijn meebewegingen zichtbaar. Deze zijn functioneel. Door beide zijden symmetrisch te gebruiken ontwikkelt de samenwerking tussen beide hersenhelften zich. De duim heeft in deze fase nog geen functie. Het aanleren van een goede pengreep is dan ook erg moeilijk in deze fase.

Bij schrijven zijn ook vaak omkeringen zichtbaar. Dit is normaal en hoort bij deze ontwikkelingsfase.
Kinderen ontwikkelen hun grove motoriek. Ze maken grote bewegingen, ze komen bij springen los van de grond, leren hun lichaam kennen en kunnen lichaamsdelen benoemen.

Lateralisatiefase:

In deze fase wordt de voorkeurshand gekozen: de ene hand werkt terwijl de andere hand ‘assisteert’. De fijne motoriek wordt beter ontwikkeld. En met de voorkeurshand worden meerdere dingen tegelijk waargenomen. Bewegingen worden kleiner en gerichter.

Dominantiefase:

De dominante hersenhelft is bepaald. De niet-dominante kant is coöperatief. Het kind kan meerdere dingen tegelijk uitvoeren.Thuis en op de kinderopvang ligt een belangrijke taak om de assymetrische fase voldoende tot ontplooiing te laten komen door bewegingsgelegenheid in de ruimte.

Leuke schrijftips voor thuis:

In groep 2 wordt deze basis voor het leren schrijven gelegd. Ook thuis kun je de fijne motoriek van jouw kind trainen. Bekijk de onderstaande activiteiten waarmee je de fijne motoriek traint:

  • Kleuren
  • Kralen rijgen
  • Een tol laten draaien
  • Kleien
  • Ministeck
  • Pepernoten bakken
  • Prikken
  • Knippen
  • Gezelschapspelletjes: Vier op een rij, vlooienspel, Jenga, Mikado
  • Knikkeren
  • Voelspelletjes: voorwerpen herkennen onder een theedoek
  • Met een pincet kleine propjes oppakken
  • Puzzelen
  • Strijkkralen
  • Schaduwfiguren maken met je handen
  • Tekenen, en natuurlijk: schrijven
  • Zelf tanden poetsen (wel napoetsen)
  • Zelf haren kammen
  • Helpen in de keuken met tafeldekken, afwassen, boontjes breken, flessen open- en dichtdraaien, beker drinken zelf inschenken, zelf brood smeren
    Koekjes of brood bakken (zelf het deeg maken), plakje cake versieren

Wil je meer weten over hulp bij het leren schrijven?

Vul dan het contact formulier in. De SEN specialist neemt binnen 24 uur contact op. Met uitzondering van de schoolvakanties.

Contactformulier

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.