Symptomen dyslexie

Vermoed jij dat er bij jouw kind kenmerken dyslexie zichtbaar zijn? Bekijk de dyslexie kenmerken in de onderstaande checklist. Herken je meerdere kenmerken dyslexie? Neem dan contact met ons op voor begeleiding en onderzoek.

Veel voorkomende kenmerken dyslexie

  • traag lezen
  • radend lezen (woorden vervangen, weglaten, verkeerd lezen)
  • moeite met bepaalde klanken, zoals het onderscheid tussen uu-ui-eu
  • veel spelfouten
  • moeite met het automatiseren van ei-ij, i-ie, ch-g onderscheid
  • b-d omkeren in lezen en schrijven

Plan een gratis adviesgesprek

Problemen met de automatisering van weetjes en feitjes

Dyslectische kinderen hebben problemen met de automatisering van de spellingregels en met de basisbewerkingen van het rekenen. Deze automatiseringsproblemen zie je ook terug bij andere vakgebieden:

  • bijvoorbeeld in het aanleren van de tafels
  • het onthouden van namen
  • het onthouden van de maanden en dagen van de week
  • moeite met het tegelijkertijd uitvoeren van taken,
    bijvoorbeeld een les of college volgen en tegelijkertijd schrijven
  • een gesprek voeren met meerdere mensen tegelijk
  • leren in een onrustige, afleidende omgeving
  • luistertoetsen waarbij snel en onder tijdsdruk gewisseld moet worden tussen, luisteren, lezen, ophalen informatie uit het geheugen en beantwoorden van de vraag
  • moeite met het organiseren, plannen van de activiteiten, makkelijk te laat komen etc
  • grote weerstand tegen lezen en schrijven
  • vaak vermoeid en hoofdpijn na lezen

 

De kenmerken dyslexie zijn bij jonge kinderen al herkenbaar. Belangrijke kenmerken in de onderbouw zijn:

  • problemen met het rijmen
  • problemen met herkennen van letters
  • moeite met het hakken en plakken van woordjes
  • moeite met het onthouden van de kleuren
  • moeite met de begrippen links en rechts
  • moeite met het onthouden van liedjes

Dyslexie kenmerken op de basisschool

Een dyslexie onderzoek is aan te raden wanneer de onderstaande dyslexie symptomen van toepassing zijn:

  • lage Cito scores met lezen en of spelling
  • de resultaten verbeteren ook niet met hulp
  • geheugen-en automatiseringsproblemen bijvoorbeeld met de tafels
  • traag lezen
  • radend lezen
  • veel spelfouten

Symptomen op het voortgezet onderwijs

Jongeren die op basisschool niet zijn gesignaleerd als dyslectisch beschikken vaak over een bovengemiddeld totaal IQ. Hiermee hebben deze kinderen zichzelf op de basisschool kunnen redden. Hierdoor zijn de dyslexie kenmerken vaak niet eerder gesingaleerd.

Ons team van specialisten

Herken jij kenmerken dyslexie bij jouw kind? Plan een vrijblijvend telefonisch advies gesprek met de SEN Specialist.

  • Charity SimonsCharity SimonsSEN Specialist -MSc - orthopedagoge
  • Babiche van WijkBabiche van WijkSEN Specialist -Leerkracht Master SEN
  • Marjolijn WijnantsMarjolijn WijnantsOprichtster en eigenaar SEN Support B.V.


Contactformulier

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.