Onderwijs zorgarrangement

Yes! Wij kunnen de onderwijs zorgarrangementen weer aanbieden op jullie school. De afgelopen maanden was alleen online begeleiding mogelijk maar langzaam maar zeker starten wij onze onderwijs zorgarrangementen en educatieve therapie weer op. Onze onderwijs zorgarrangementen zijn vooral gericht op kinderen met informatieverwerkingsproblemen. Deze kinderen scoren op de WISC-V vaak laag op verwerkingssnelheid en werkgeheugen.

Kinderen met een trage verwerkingssnelheid van de informatie ervaren vaak problemen op verschillende gebieden. Bijvoorbeeld in de klas, thuis en tijdens contacten met leeftijdsgenootjes. Vaak zijn een aantal executieve functies nog minder goed ontwikkeld. De begeleiding van SEN Support is daarom gericht op de gehele ontwikkeling van het kind.
Kindercoach

Voor wie zijn onze zorg arrangementen op school geschikt?

  • Voor kinderen met autisme;
  • Voor kinderen met ADHD/ADD;
  • Voor kinderen met dyslexie;
  • Voor kinderen met dyscalculie;
  • Voor kinderen die op een plekje wachten op het S(B)O;
  • Voor kinderen die problemen ervaren met de executieve functies.

Plan een kennismaking

Aanpak en werkwijze onderwijs zorg arrangement

De samenwerking start op school met een aantal observatie momenten in de klas. Deze observaties en bevindingen worden tijdens de kennismaking met de leerkracht, interbegeleider en met de ouders besproken. De opgestelde ontwikkelingsdoelen en hulpvragen uit het groeidocument worden in dit gesprek ook besproken. Voor het slagen van het zorgarrangement speelt de motivatie van alle betrokkenen een grote rol. Vaak heeft de leerling een omgeving nodig die bereid is om zich aan te passen op de onderwijsbehoeften van de leerling. Het zorgarrangement bestaat uit een aantal fases:

1.Persoons afhankelijke fase
2.Structuur afhankelijk fase
3.Zelfstandige fase

Tijdens de persoons afhankelijke fase zijn de berokkenen rondom de leerling nog afhankelijk van de input en ondersteuning van de SEN Specialist. In deze fase observeert de SEN Specialist de leerling en verzamelt zij informatie voor het verkrijgen van een goed beeld van de onderwijsbehoeften van de leerling. De begeleiding wordt in en buiten de klas aangeboden. Een rustig plekje waar we aan de slag kunnen met de leerling is belangrijk.

Tijdens deze persoons afhankelijke fase vinden er een aantal gesprekken plaats met alle betrokkenen. Centraal staat de communicatiestijl van de leerkracht en de ouders. Ook is er aandacht voor psycho educatie over de informatieverwerkingsproblemen van de leerling. Wanneer kinderen niet of nauwelijks tot ontwikkeling komen op school dan is het prioriteit om het basisfundament van de leerling “onder de loep” te nemen.

Het ontwikkelen van een basistructuur is het eerste wat meestal moet worden ontwikkeld. Om dit te kunnen doen is het ook belangrijk om een beeld te krijgen van de sociaal-emotionele leeftijd van de leerling. Hiervoor plannen we een zogenaamd “kind gesprek” met de ouders. Zodra het basis fundament stevig staat op school kunnen we aan de slag met het ontwikkelen en implementeren van taakstructuren.

Soms hebben kinderen met informatie verwerkingsproblemen een leerachterstand ontwikkeld. Door remedial teaching in te zetten en te koppelen aan het leren werken met stappenplannen en taakstructuren wordt de leerachterstand zoveel mogelijk ingelopen.

Structuur afhankelijke fase:
Tijdens de structuur afhankelijke fase wordt de leerling steeds minder persoons afhankelijk. De taakstructuren worden op maat gemaakt en ingezet tijdens de lessen of bij andere opdrachten. De stapjes worden geautomatiseerd. Vaak zien we “probleemgedrag” tijdens momenten van niet ingevulde tijd. Bijvoorbeeld tijdens een te lange verbale instructie, buitenspelen of tijdens het lopen naar de gymzaal. De SEN Specialist helpt de leerkracht en de leerling om zoveel mogelijk momenten met niet ingevulde tijd te voorkomen.

Zelfstandige fase:
De leerling en de leerkracht hebben de SEN Specialist steeds minder nodig. De leerkracht weet nu welke interventies ingezet kan worden en wanneer de leerling “probleemgedrag” laat zien. De leerling functioneert nu zoveel mogelijk zelfstandig in de klas.

Tijdens het onderwijs zorgarrangement werken wij samen met alle betrokkenen rondom de leerling. De aanpak en de werkwijze van de SEN Specialist is gebaseerd op de methode “Geef me de 5” bedacht door: Colette de Bruin.

Wil je meer weten over onze onderwijs zorgarrangementen?

Vul dan het onderstaande contact formulier in. De SEN Specialist neemt binnen 48 uur contact op. Of bel 085 4883685.

Contactformulier

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Door: Marjolijn Wijnants

De leerontwikkeling van jouw kind is mijn passie! Het vergroten van ouderbetrokkenheid bij het onderwijs is mijn missie. Daarom informeer ik ouders via de weblog over het “reilen en zeilen” op school.

Geef je reactie 0 reacties