Dyscalculie herkennen

Dyscalculie herkennen bij jouw kind is niet makkelijk. Dyscalculie komt in verschillende vormen voor. Niet iedereen met dyscalculie heeft dezelfde kenmerken. Wanneer je dyscalculie hebt dan kan je een of meerdere kenmerken bij jezelf herkennen:

  • Een kind met dyscalculie doet er heel lang over doet om sommen tot 20 uit het hoofd te leren. Optellen en aftrekken gaat niet automatisch.
  • Een kind met dyscalculie kan getallen niet goed op volgorde kan zetten en schrijven. Als de getallenrij verder dan 20 gaat, raakt het in de war, het raakt de tel kwijt. Het duurt heel lang voor dat kind tot 20 kan rekenen. Als het dan lukt, komt het volgende probleem: de getallen tot 100.
  • Een kind met dyscalculie weet niet goed hoe het de sommen uit moet rekenen.
  • Een kind met dyscalculie kan niet goed onthouden wat het aan het doen is. Als er twee of meer getallen onthouden moeten worden, lukt dat niet. Dat heeft te maken met het geheugen.
  • Een kind met dyscalculie kan wat de juf of meester zegt niet goed kan onthouden. Maar de juf of meester praat wel gewoon door. Help, wat moet ik doen? “Heb je weer niet goed opgelet?”

Dyscalculie wat betekent dit?

Dys-calculie is een woord dat je in twee stukken kunt verdelen.
 Dys betekent: niet en calculus betekent: rekenmethode, manier van rekenen. Wanneer je last hebt van dyscalculie heb je problemen met rekenen. die problemen duren al lang en lijken maar niet over te gaan. Omdat de rekenproblemen niet oplosbaar zijn zelfs niet met hulp spreken we van een leerstoornis.

Dyscalculie testen

Voor het vaststellen van dyscalculie zijn altijd meerdere meetmomenten nodig in de de leerontwikkeling van een kind. Om erachter te komen of je dyscalculie hebt is een dyscalculie test afname noodzakelijk. Een belangrijk onderdeel van de dyscalculie test afname is de afname van een IQ test. Hiermee moet worden aangetoond dat de rekenproblemen niet door een beneden gemiddeld IQ komen. Daarnaast moet er worden vastgesteld dat de rekenproblemen ondanks remedial teaching niet oplosbaar zijn.

Contactformulier

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Door: Marjolijn Wijnants

De leerontwikkeling van jouw kind is mijn passie! Het vergroten van ouderbetrokkenheid bij het onderwijs is mijn missie. Daarom informeer ik ouders via de weblog over het “reilen en zeilen” op school.

Geef je reactie 0 reacties