Hoogbegaafd kind

Hoe begeleid je het beste een hoogbegaafd kind? Wat voor soort type is jouw hoogbegaafd kind? SEN Support biedt hoogbegaafde kinderen ondersteuning op school of in de praktijk. Hoogbegaafde kinderen leren en denken anders. De SEN Specialist gaat graag voor en met jouw hoogbegaafd kind aan de slag.

Voordelen SEN Support

  • Privé begeleiding;
  • Begeleiding in groepjes;
  • Deskundige begeleiding;
  • Leuke evenementen;
  • Ontwikkelen van talenten.

Plan een gratis kennismaking

Het team van SEN Specialisten staat voor jou klaar!

De SEN Specialist is de specialist op het gebied van hoogbegaafdheid. Ruim 100 hoogbegaafde kinderen hebben wij begeleid. Het is onze passie en missie om de talenten van jouw kind verder te ontwikkelen.

  • Elise de SchipperElise de SchipperSEN Specialist
  • Elise PouwelElise PouwelSEN Specialist-Leerkracht Master SEN
  • Isa HelwigIsa HelwigSEN Specialist
  • Janneke HuttenJanneke HuttenSEN Specialist-MSc orthopedagoge
  • Charity SimonsCharity SimonsSEN Specialist -MSc - orthopedagoge
  • Babiche van WijkBabiche van WijkSEN Specialist -Leerkracht Master SEN
  • Marjolijn WijnantsMarjolijn WijnantsOprichtster en eigenaar SEN Support B.V.
  • Miranda HeemskerkMiranda HeemskerkSEN Specialist-Leerkracht Master SEN

Hoogbegaafde kinderen leren anders

Hoogbegaafde kinderen leren en denken anders. Dit vraagt om een andere aanpak in de klas. Er zijn vijf manieren van denken die kenmerkend zijn voor een hoogbegaafd kind:

  • Topdown thinking: denken vanuit het grote geheel;
  • Deep level learning: veel meer de diepte ingaan;
  • Lateral thinking: problemen creatief benaderen en vanuit verschillende kanten oplossen;
  • Visual thinking: beelddenken;
  • Caring thinking: veel meer denken vanuit het hart en de persoonlijkheid.

Algemene hoogbegaafd kind kenmerken

Niet alle hoogbegaafden vertonen dezelfde kenmerken. George T. Betts and Maureen Neihart onderscheiden zes verschillende soorten profielen. Van elk profiel enkele kenmerken:

1.De aangepast succesvolle leerling. Deze leerling behaalt goede prestaties. Hij is perfectionistisch ingesteld en vermijdt risico.

2.De uitdagend creatieve leerling. Deze leerling stelt regels ter discussie en corrigeert de leerkracht. Hij is competitief en komt op voor eigen opvattingen. Hij is ook creatief.

3.De onderduikende leerling. Deze leerling ontkent zijn begaafdheid en vermijdt uitdaging. Hij zoekt sociale acceptatie en wisselt in vriendschappen.

4.De risico-leerling (drop-out). Deze leerling presteert gemiddeld of minder. Hij werkt inconsistent en maakt taken niet af.

5.De leerling met leer- en/of gedragsproblemen. Deze leerling verstoort en reageert af. Hij heeft sterk uiteenlopende resultaten op onderdelen van een intelligentietest.

6.De zelfsturend autonome leerling. Deze leerling werkt zelfstandig en is sociaal. Hij werkt enthousiast en heeft weinig bevestiging nodig. Hij neemt risico en is creatief.

Aanpak op school voor hoogbegaafde kinderen

Op veel scholen zijn er voor hoog intelligente kinderen zogenaamde plus klassen. Voor hoogbegaafde kinderen is een plus klas alleen niet voldaan. Hoogbegaafde kinderen hebben echt een andere aanpak nodig. Bijvoorbeeld: compacten, verrijking en verbreding.

Een hoogbegaafd kind heeft veel minder herhaling nodig om tot beheersing van de leerstof te komen dan de gemiddelde leerling. Daarom is het goed om de leerstof voor hen te compacten, om verveling te voorkomen.

Compacten is het overslaan van overbodige herhalings- en oefenstof. Bij compacten wordt ongeveer 50 – 75 % van de oefenstof geschrapt, en circa 75 – 100% van de herhalingsstof. Hierdoor komt er dagelijks tijd vrij waarin de hoogbegaafde kan werken aan verrijkingstaken.

Bij verrijking gaat het er niet om dat de leerling meer werk krijgt, maar dat hij werk krijgt met meerwaarde. Verbreding is een uitbreiding van het reguliere curriculum, bijvoorbeeld door een cursus Spaans.

Contactformulier

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.