Dyscalculie onderzoek

Lijkt jouw kind niet te kunnen rekenen? Weet je niet meer wat je hieraan kunt doen? Problemen met rekenen zijn vervelend op school of tijdens een studie. Een dyscalculie onderzoek biedt inzicht in de rekenproblemen. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen hiervoor bij SEN Support terecht.

Voordelen SEN Support

Voor het dyscalculie onderzoek volgt SEN Support de protocollen ernstige rekenproblemen en dyscalculie. Specifieke richtlijnen uit deze protocollen moeten worden gevolgd. Zodat een betrouwbare diagnose kan worden vastgesteld. Daarom moet voor het onderzoek aan een aantal criteria worden voldaan:

  • Ouders en kind belangrijk
  • Laagdrempelig contact
  • Specialist in dyscalculie
  • Erkende dyscaclculie test
  • Deskundige onderzoekers

Plan een gratis telefonisch adviesgesprek

Criteria voor het aanmelden voor het dyscalculie onderzoek

  • Jouw kind heeft hulp gekregen om de rekenproblemen op te lossen
  • Of deze hulp loopt paralel aan het onderzoek bij SEN Support
  • Er is sprake van een hardnekkige leerachterstand met rekenen
  • Andere vakken gaan wel goed
  • Er is sprake van gemiddeld totaal IQ of hoger

Kenmerken dyscalculie

1. Het visueel-ruimtelijke subtype
De kenmerken van visueel-ruimtelijke rekenstoornissen zijn:

  • problemen met het plaatsen van cijfers in de getallenrij;
  • moeite met het plaatsen van grote getallen in kolommen, zodanig dat eenheden onder eenheden komen te staan, tientallen onder tientallen, etc.
  • hardnekkige problemen met het verkeerd opschrijven van grote getallen; (plaatsverwisselingen)
    latere problemen met onderdelen waarbij ruimtelijk inzicht en kennis van ruimtelijke begrippen van belang is(meetkunde).

2. Het procedurele subtype
De kenmerken van procedurele rekenstoornissen zijn:

  • het vaak gebruiken van een rekenaanpak die normaal is voor jongere kinderen;
  • veel fouten in de uitvoering van rekenprocedures;
  • achterstand in het begrip van rekenprocedures;
  • moeite met de volgorde van de stappen die bij complexe berekeningen moeten worden uitgevoerd.

3. Het verbaalgeheugen subtype
De kenmerken van verbaalgeheugen rekenstoornissen zijn:

  • traag rekenen,waarbij eenvoudige sommetjes (optellen en aftrekken tot twintig en de tafels van vermenigvuldiging) niet geautomatiseerd zijn;
  • als de antwoorden uit het geheugen worden gehaald (niet worden berekend) worden er veel fouten gemaakt;
  • de tijd die ze nodig hebben om het antwoord uit het geheugen te vinden is zeer wisselend.

Ons team van dyscalculie experts staat voor jou klaar!

  • Elise de SchipperElise de SchipperSEN Specialist
  • Isa HelwigIsa HelwigSEN Specialist
  • Janneke HuttenJanneke HuttenSEN Specialist-MSc orthopedagoge
  • Charity SimonsCharity SimonsSEN Specialist -MSc - orthopedagoge
  • Babiche van WijkBabiche van WijkSEN Specialist -Leerkracht Master SEN
  • Marjolijn WijnantsMarjolijn WijnantsOprichtster en founder SEN Support

Onderzoek dyscalculie

Onderzoek dyscalculie bestaat uit een aantal stappen. Er is geen simpele test voor het vaststellen van de diagnose. Het verkrijgen van een goed beeld van de rekenproblemen is belangrijk. Door de afname van een diagnostisch rekengesprek wordt inzicht verkregen in hoe jouw kind rekent:

  • Kent jouw kind de basisfeiten?
  • Weet jouw kind de oplossingsprocedures?
  • Is de rekenlesstof geautomatiseerd?

Wil je meer weten over een dyscalculie onderzoek?

Vul dan het contact formulier in voor meer informatie. De SEN Specialist neemt binnen 24 uur contact op. Met uitzondering van de schoolvakanties.

Contactformulier

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.